Da 941
Elloket Da är en svensk loktyp som tillverkades av ASEA mellan 1952 och 1957. Totalt byggdes 93 exemplar, vilka blev SJ:s nya universallok under 1950-talet och användes i både person- och godstrafik. Da-loken representerar slutet på en era av koppelstångslok innan boggieloken tog över.
Historia:
Efter att de sista D-loken levererades 1943, insåg SJ behovet av fler ellok i samband med utökad elektrifiering av järnvägsnätet. Valet föll på en vidareutveckling av det beprövade koppelstångsloket, vilket resulterade i Da-loket. Dessa lok användes i hela SJ:s nät för både person- och godstrafik. Under 1970-talet genomgick loken modifieringar för att förbättra gångegenskaperna, bland annat genom byte till gummifjädrade SAB-hjul och förbättrade förarhytter. I slutet av 1980-talet började Da-loken tas ur trafik, och i mitten av 1990-talet hade SJ slopat alla sina lok av denna typ.
Design och användning:
Da-loken var en modernisering av tidigare D-lok, med bland annat en ny motortyp och modernare utseende med gummiinfattade fönster. De var utrustade med multipelkoppling, vilket möjliggjorde sammankoppling av upp till tre lok för att hantera tyngre tåg. Trots sin mångsidighet fick loken kritik för att slita onormalt mycket på spåren på grund av sina stela drivaxlar.
Bevarade exemplar:
Flera Da-lok har bevarats som museifordon. Sveriges Järnvägsmuseum har det första levererade loket, Da 790, samt två andra lok (820 och 888). Även Bergslagernas Järnvägssällskap har ett Da-lok (896). Netrail restaurerade Da 941 till ursprungligt skick 2013, och det köptes senare av Nässjö Järnvägsmuseum.
Da-loken markerar slutet på en era av koppelstångslok i Sverige och är en viktig del av landets järnvägshistoria.
Tillverkad:
1957
Längd:
13 m
Vikt:
75 ton
Hastighet:
100 km/h