KJ 17 (A5 1545)

KJ 17, även känt som SJ A5 1545

Ångloket KJ 17, även känt som SJ A5 1545, är ett svenskt ånglok med en rik historia. Det tillverkades 1930 av AB Motala Verkstad med tillverkningsnummer 742. KJ 17 har genom åren varit en del av flera järnvägsmuseers samlingar och är ett uppskattat inslag vid våra järnvägsevenemang. Loket representerar en viktig del av Sveriges järnvägshistoria då det varit både i privat ägo (Kalmar Järnvägar) och därefter i SJ:s A5-utförande, och är ett fint exempel på svensk ingenjörskonst från 1930-talet.

Historia:

1930: Tillverkat av AB Motala Verkstad. 
1943: Omlittererat från SJ A4 1545 till SJ A5 1545.
1954–1957: Stationerat i Gävle.
1958–1962: Stationerat i Borlänge.
1962: Avställt.
1970: Slopat.
1974: Sålt till Kalmar Järnvägsmuseum och återfick beteckningen KJ 17.
2000: Omlittererat tillbaka till SJ A5 1545.
2006: Stationerat i Nässjö.
2024: Återfick beteckningen KJ 17.

Tillverkad:

1930

Längd:

17,7 m

Vikt:

61,4 ton

Hastighet:

90 km/h