Ra 987

Elloket Ra, även känt som “Rapid-loket”, utvecklades av Statens Järnvägar (SJ) under 1940-talet för att möta behovet av snabbare persontågslok. Med en toppfart på 150 km/h var Ra-loken bland de snabbaste på sin tid och kännetecknades av sin strömlinjeformade design inspirerad av amerikanska diesellok.

Historia:

De första två Ra-loken levererades 1955 och följdes av ytterligare åtta lok 1961. Loken användes främst på sträckorna Stockholm–Göteborg och Stockholm–Oslo. Trots en maxhastighet på 150 km/h användes de oftast i hastigheter upp till 130 km/h, vilket var standard för expresståg vid den tiden. Med introduktionen av Rb- och Rc-loken flyttades Ra-loken till regionala tjänster i bland annat Bergslagen och längs Ostkustbanan.

Design och användning:

Ra-loken hade en strömlinjeformad design med rundade fronter och en utbuktning som både skyddade lokföraren och signalerade lokets höga hastighet. De första fyra loken målades i en ljusorange färg, medan de senare fick en mörkare orange nyans med ett brett vitt band runt lokkorgen. Varje lok fick namnet “Rapid” följt av ett nummer, exempelvis “Rapid 1” för Ra 846.

Bevarade exemplar:

Flera Ra-lok har bevarats som museifordon. Bland annat finns Ra 846 hos Järnvägsmuseet, Ra 987 hos oss och Ra 994 hos Stockholms Kultursällskap för Ånga och Järnväg. Ra 847 användes fram till 2009 för att dra Banverkets mätvagn “Strix”.

Ra-loken representerar en viktig del av Sveriges järnvägshistoria och är ett exempel på svensk ingenjörskonst från mitten av 1900-talet.

Tillverkad:

1961

Längd:

15,1 m

Vikt:

62,4 ton

Hastighet:

150 km/h